Ajankohtaista

Kyberturvallisuuskeskus on saanut paljon yhteydenottoja liittyen kiristyssähköposteihin, joissa uhataan julkaista Vastaamon asiakastietoja, mikäli pyydettyä maksua ei suoriteta. Käsittelemme yhteydenotot niin pian kuin mahdollista. Kriisitilanteessa uhrille ja hänen läheisilleen herää monia kysymyksiä. Olemme koostaneet yleisimmät kysymykset sekä neuvot tähän julkaisuun. Löydät toimintaohjeita sekä lisätietoa siitä, miten voit toimia, jos tietojasi on vuotanut verkkoon tai sinulla on epäilys, että näin on käynyt. Päivitämme tätä sivua, kun saamme lisätietoa.
Identiteettivarkaus voi tapahtua esimerkiksi tietovuodon seurauksena. Neuvomme mitä käytännön toimia voit tehdä, jos olet joutunut identiteettivarkauden uhriksi tai henkilötietosi ovat tulleet julki tietovuodon seurauksena.
Huijarit kuriin! -hankkeen auttavaan puhelimeen soittavat seniori-ikäiset, mutta myös nuoret. Seniorit ovat olleet tavallisin näky hankkeen koulutustilaisuuksissa, webinaareissa yleisö on ollut nuorempaa. Huijausten torjumisessa mielekkäintä on painottaa nettitaitoja, ei ikäryhmiä tai niiden eroja. Voi olla, että mummosi osaa paremmin! Aiheesta kirjoittaa Tapani Veija, joka on Kuluttajaliiton Huijarit kuriin! -hankkeen projektipäällikkö.

G30 tiedottaa